Statut szkoły

Statut Szkoły Podstawowej im. Sybiraków w Netcie

Statut został uchwalony przez Radę Pedagogiczną Szkoły w dn. 9 września 1992 r.

Uaktualniony uchwałą Rady Pedagogicznej Szkoły w dn. 21 czerwca 1996 r.

Tekst jednolity ze zmianami wynikającymi z reformy systemu szkolnego wprowadzonymi uchwałą Rady Pedagogicznej z dn. 3 stycznia 2003 r.

Znowelizowany dn. 20 grudnia 2004r.

Niniejszy statut opracowano w oparciu o następujące akty prawne:

1.Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /Dz. U. nr 95 poz. 425/

2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela /Dz. U. nr 3 poz. 19 z późniejszymi zmianami/.

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół /Dz. U. nr 64 poz. 624/ oraz zmiany wprowadzone rozp. MENiS z dn. 31 stycznia 2002 zm. w spr. statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 grudnia 1997 r. w sprawie organizacji roku szkolnego /Dz. U. nr 162 poz. 1118/.

5. Akt nadania Szkole Podstawowej w Netcie imienia Sybiraków z dnia 10 lutego 1994 r.

6. Uchwała Nr IV/44/99 Rady Gminy w Augustowie z dnia 26 lutego 1999 r. w sprawie przekształcenia Szkoły Podstawowej im. Sybiraków w Netcie.

S P I S T R E Ś C I

I. Ogólne informacje o szkole.

II. Cele i zadania szkoły.

III.Organy szkoły.

IV. Organizacja szkoły.

V. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły.

VI. Uczniowie i rodzice.

VII. Postanowienia końcowe.

I. OGÓLNE INFORMACJE O SZKOLE.

1.1. Szkoła ma nazwę: Szkoła Podstawowa im. Sybiraków w Netcie.

1.2. Siedzibą szkoły jest miejscowość Netta I.

1.3. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Augustów. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Podlaski Kurator Oświaty.

1.4. Szkoła w ramach 6-letniego cyklu kształcenia zapewnia wszystkim uczniom wykształcenie podstawowe stanowiące podbudowę do dalszej edukacji ogólnej i zawodowej. Szkoła prowadzi w oddziale przedszkolnym przygotowanie dzieci sześcioletnich do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

1.5. Nauka w szkole jest obowiązkowa i bezpłatna.

1.6. W szkole zgodnie z art. 15 i 16 Ustawy z dn. 7 września 1991 r. o systemie oświaty /Dz. U. nr 95 poz. 425/ realizują obowiązek szkolny dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły. Obwód szkoły stanowią miejscowości: Netta Druga, Netta Folwark, Netta Pierwsza, Uścianki.

1.7. Obsługę finansową szkoły prowadzi Zespół Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów.

II. CELE I ZADANIA SZKOŁY

2.1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:

a/ umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,

b/ umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,

c/ kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów określonych w wymienionej wyżej ustawie,

d/ sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły.

2.2.Szkoła pełni funkcje: kształcącą, wychowawczą, opiekuńczą, kompensacyjną i kulturotwórczą tworząc warunki do intelektualnego, emocjonalnego, moralno-społecznego, estetycznego, politechnicznego i fizycznego rozwoju uczniów.

2.3. Kształcenie i wychowanie ma na celu:

a/ wpajanie miłości do Ojczyzny, poszanowanie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, godła i symboli narodowych, poznanie przeszłości i teraźniejszości kraju, jego kultury, literatury i języka,

b/ przygotowanie uczniów do współuczestnictwa w życiu kraju, poszanowania prawa, norm współżycia społecznego i wrażliwości na potrzeby innych,

c/ przygotowanie uczniów do życia w rodzinie i społeczeństwie,

d/ ukazywanie wartości pracy, kształtowanie szacunku dla pracy i ludzi ją wykonujących,

e/ włączanie uczniów do działań służących ochronie przyrody,

f/ rozwijanie kultury i sprawności fizycznej,

g/ przygotowanie do uczestnictwa w kulturze i korzystania z dorobku kultury narodowej i światowej.

2.4. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej.

2.5. Szkoła udziela uczniom i ich rodzicom pomocy pedagogicznej i psychologicznej przez:

a/ indywidualne kontakty wychowawców z dziećmi i rodzicami,

b/ współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w rozpoznawaniu i eliminowaniu trudności uczniów,

c/ organizowanie zespołów wyrównawczych i korekcyjno-kompensacyjnych.

2.6. Uczniom niepełnosprawnym, którzy ze względu na stan zdrowia nie mogą uczęszczać do szkoły, szkoła organizuje nauczanie indywidualne w domu.

2.7. Uczniów upośledzonych umysłowo szkoła w porozumieniu z rodzicami kieruje do szkoły podstawowej specjalnej lub zapewnia im nauczanie według programu szkoły specjalnej.

2.8. W celu umożliwienia rozwoju zainteresowań uczniów szkoła może organizować zajęcia pozalekcyjne - koła zainteresowań, koła przedmiotowe, zespoły muzyczne, taneczne, chór szkolny itp. Zajęcia pozalekcyjne mogą być finansowane z budżetu szkoły, opłacane przez rodziców lub sponsorów.

2.9. Szkoła zapewnia uczniom opiekę i bezpieczeństwo w czasie zajęć i przerw międzylekcyjnych. Opiekę sprawuje i bezpieczeństwo zapewnia nauczyciel prowadzący zajęcia z uczniami podczas lekcji, jak również zajęć pozalekcyjnych. Obowiązkiem ucznia jest dostosować się do poleceń nauczyciela zmierzających do zachowania bezpieczeństwa. Dziecko w szkole jest chronione przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz przejawami patologii społecznej zgodnie ze szkolnym programem profilaktyki.

2.10. W celu zapewnienia opieki nad uczniami w czasie przerw międzylekcyjnych dyrektor szkoły wyznacza nauczycieli dyżurnych, którzy czuwają nad bezpieczeństwem uczniów. Nauczyciele dyżurni przebywają w czasie przerw z dziećmi, organizują zajęcia rekreacyjne i odpowiadają za bezpieczeństwo dzieci. O stwierdzonych zagrożeniach bezpieczeństwa lub nieszczęśliwych wypadkach nauczyciel dyżurny niezwłocznie informuje dyrektora szkoły. W klasach I-III za bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć i przerw odpowiadają nauczyciele tych klas.

2.11. Szkoła organizuje zajęcia z uczniami również poza terenem szkolnym, np. wycieczki, biwaki, zajęcia terenowe. Opiekun grupy /prowadzący zajęcia/, udając się z dziećmi poza teren szkoły, każdorazowo informuje o tym dyrektora szkoły. Program wycieczki poza miejscowość będącą siedzibą szkoły zatwierdza dyrektor szkoły, wyznaczając jednocześnie kierownika wycieczki. Kierownik wycieczki powierza opiekę nad określoną grupą dzieci opiekunowi grupy, który odpowiada za bezpieczeństwo powierzonych mu osób. Ilość uczniów powierzonych opiekunowi grupy powinna być zgodna z przepisami MEN regulującymi zasady bezpieczeństwa w szkołach.

2.12. Za bezpieczeństwo dzieci w oddziale przedszkolnym odpowiada wychowawczyni oddziału.

2.13. Za bezpieczeństwo dzieci w drodze z domu do szkoły i z powrotem szkoła nie ponosi odpowiedzialności. W przypadku dzieci dowożonych szkolnymi środkami transportu odpowiedzialność szkoły kończy się z chwilą opuszczenia przez dziecko szkolnego samochodu.

2.14. Uczniowie z zaburzeniami rozwojowymi mogą korzystać z dodatkowej pomocy w nauce w formie ustalonej przez dyrektora szkoły na wniosek wychowawcy.

2.15. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały cykl kształcenia w szkole, szczególnie w klasach I-III.

2.16. Przed powierzeniem nauczycielowi zadań wychowawcy w klasach IV-VI dyrektor zasięga opinii samorządu klasowego uczniów i przedstawicieli rodziców. Na uzasadniony wniosek samorządu klasowego uczniów lub przedstawicieli rodziców dyrektor może powierzyć w ciągu roku szkolnego zadania wychowawcy innemu nauczycielowi po uzgodnieniu z radą pedagogiczną.

2.17. Działalność wychowawczą szkoły reguluje program wychowawczy szkoły stanowiący załącznik do niniejszego statutu.

III. ORGANY SZKOŁY

3.1. Organami szkoły są:

a/ dyrektor szkoły,

b/ rada pedagogiczna,

c/ samorząd uczniowski,

d/ rada rodziców.

3.2. Dyrektor szkoły sprawuje nadzór, kieruje i ponosi odpowiedzialność za całokształt pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i administracyjno-gospodarczej szkoły.

3.3. Dyrektor szkoły:

- kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentuje szkołę na zewnątrz,

- sprawuje nadzór pedagogiczny,

- stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów,

- realizuje uchwały rady pedagogicznej i rady szkoły,

- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły,

- zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,

- przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom,

- występuje z wnioskami w sprawach wyróżnień i odznaczeń dla pracowników szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły,

- prowadzi dokumentację szkoły,

- organizuje administracyjną i gospodarczą obsługę szkoły,

- odpowiada za majątek szkoły.

3.4. Dyrektor szkoły wykonując swoje zadania współpracuje z radą szkoły, radą pedagogiczną, rodzicami, samorządem uczniowskim oraz związkami zawodowymi działającymi w szkole.

3.5. Dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.

3.6. Dyrektor szkoły przedstawia kuratorowi oświaty, radzie pedagogicznej, radzie rodziców i organowi prowadzącemu raz w roku raport z wewnętrznego mierzenia jakości szkoły.

3.7. Dyrektor szkoły ma obowiązek odpowiedzieć na każdy wniosek zgłoszony przez pozostałe organy szkoły.

3.8. Dyrektor szkoły zapewnia każdemu z organów szkoły możliwość swobodnego działania w ramach kompetencji tego organu i rozstrzyga sprawy sporne między tymi organami. Spory pomiędzy samorządem uczniowskim a dyrektorem rozstrzyga rada pedagogiczna, zaś spory pomiędzy dyrektorem a pozostałymi organami rozstrzyga organ prowadzący szkołę.

Indywidualne spory pomiędzy uczniami rozstrzygają wychowawcy klasowi. Sprawy sporne pomiędzy uczniem a nauczycielem lub nauczycielem a rodzicami rozstrzyga rada pedagogiczna, która przed rozstrzygnięciem sporu powinna wysłuchać obu zainteresowanych stron.

3.9. Rada pedagogiczna jest wewnętrznym organem szkoły powołanym do rozpatrywania, oceniania i rozstrzygania spraw związanych z całokształtem jej statutowej działalności z zakresu kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi.

3.10. Rada pedagogiczna:

- zatwierdza plan rozwoju szkoły i plan pracy po zaopiniowaniu przez radę szkoły,

- zatwierdza wyniki klasyfikacji uczniów,

- podejmuje uchwały w sprawie eksperymentów i innowacji pedagogicznych,

- uchwala program wychowawczy i szkolny program profilaktyki,

- ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli,

- podejmuje uchwały w sprawie przeniesienia uczniów do innej szkoły,

- opiniuje projekty organizacji szkoły oraz tygodniowe rozkłady zajęć,

- opiniuje projekty planów finansowych szkoły,

- opiniuje wnioski dyrektora szkoły o przyznanie pracownikom szkoły nagród, odznaczeń i wyróżnień.

3.11. Tryb działalności rady pedagogicznej określa regulamin rady pedagogicznej uchwalany przez radę.

3.12. Do czasu powołania rady szkoły jej zadania wykonuje rada pedagogiczna. Wykonując zadania rady szkoły rada pedagogiczna zasięga opinii rodziców i samorządu uczniowskiego.

3.13. W szkole działa samorząd uczniowski stanowiący reprezentację uczniów. Zadaniem samorządu jest przedstawianie spraw uczniowskich innym organom szkoły i współdziałanie z nimi w zaspokajaniu potrzeb uczniów oraz kształtowanie u uczniów postaw współgospodarzy szkoły.

3.14. Zasady i tryb wyłaniania samorządu uczniowskiego oraz jego funkcjonowania określa regulamin samorządu uczniowskiego uchwalany przez samorząd. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem i wymaga zatwierdzenia przez radę pedagogiczną.

3.15. Samorząd uczniowski zapewnia uczniom swobodę wyrażania myśli i przekonań dotyczących życia szkoły.

3.16. W celu zapewnienia harmonijnej współpracy i wymiany informacji między radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim oraz pomocy samorządowi w wykonywaniu jego zadań dyrektor szkoły powierza opiekę nad samorządem członkowi rady wskazanemu przez władze samorządu.

IV. ORGANIZACJA SZKOŁY

4.1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

4.2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w każdym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowywany przez dyrektora w terminie do 30 kwietnia każdego roku na podstawie obowiązującego planu nauczania oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przyznanych przez organ prowadzący szkołę.

4.3. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy dopuszczonych do użytku szkolnego. Zasady tworzenia oddziałów określają przepisy w sprawie ramowych planów nauczania. O ilości uczniów w oddziale decyduje organ prowadzący szkołę.

4.4. Integralną część szkoły stanowi oddział przedszkolny realizujący program wychowania przedszkolnego i przygotowujący dzieci sześcioletnie do podjęcia nauki w szkole.

4.5. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalany przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy. Tygodniowy rozkład zajęć w klasach I-III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania; szczegółowy rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel.

4.6. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Przerwy między lekcjami trwają po 10 minut. Po trzeciej lekcji przerwa trwa 20 minut. W klasach I - III i oddziale przedszkolnym o terminie przerw i długości zajęć edukacyjnych decyduje nauczyciel w ramach przydzielonego limitu czasu zajęć.

4.7. Niektóre zajęcia obowiązkowe, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe w szczególności zaspokajające potrzeby rozwojowe dzieci mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach międzyklasowych, a także podczas wycieczek. Zajęcia te są organizowane w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych.

4.8. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie powinna być niższa niż 8 osób, chyba że przepisy szczegółowe stanowią inaczej.

4.9. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne /nauczycielskie/ na podstawie pisemnego porozumienia pomiędzy dyrektorem szkoły lub za jego zgodą - poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

4.10. Szkoła powinna udostępnić uczniom gorący napój , szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Odpłatność za korzystanie z napoju ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z radą szkoły uwzględniając możliwość częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat uczniów potrzebujących pomocy materialnej.

4.11. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się, zadań dydaktyczno-wychowawczych, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie, a także organizacji różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.

4.12. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkoły oraz rodzice. Korzystanie ze zbiorów biblioteki jest bezpłatne.

4.13. Szczegółowe zasady gromadzenia i udostępniania zbiorów zawarte są w regulaminie biblioteki opracowywanym przez nauczyciela - bibliotekarza i zatwierdzanym przez radę pedagogiczną.

4.14. Pomieszczenie biblioteki szkolnej powinno umożliwiać:

a/ gromadzenie i opracowywanie zbiorów,

b/ korzystanie ze zbiorów w czytelni i udostępnianie ich czytelnikom,

c/ prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów.

4.15. Nauczyciel - bibliotekarz:

- gromadzi i udostępnia zbiory biblioteczne, w tym audiowizualne,

- zachęca uczniów do świadomego wyboru lektury,

- udziela informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych,

- prowadzi przysposobienie czytelniczo - informacyjne,

- inspiruje pracę aktywu bibliotecznego,

- informuje nauczycieli o czytelnictwie uczniów,

- prowadzi katalog alfabetyczny i rzeczowy,

- prowadzi dokumentację zbiorów i wypożyczeń.

4.16. Szkoła organizuje dowożenie uczniów, dla których odległość z domu do szkoły przekracza:

- 3 km w przypadku uczniów klas I-III,

- 4 km w przypadku uczniów klas IV-VI.

Koszty dowożenia pokrywa Urząd Gminy w Augustowie.

4. 17. Dla uczniów, którzy muszą przebywać w szkole dłużej ze względu na dowożenie, szkoła organizuje zajęcia świetlicowe. W zajęciach tych uczestniczą wszyscy uczniowie oczekujący na odjazd szkolnego mikrobusu. Zajęcia prowadzi wyznaczony przez dyrektora nauczyciel.

4.18. Dla realizacji zadań statutowych szkoła posiada:

- pomieszczenia do nauki z niezbędnym wyposażeniem,

- bibliotekę,

- pomieszczenia gospodarcze,

- urządzenia sportowe i rekreacyjne,

- pokój nauczycielski i gabinet dyrektora,

- urządzenia sanitarne,

- szatnię,

- ogród szkolny.

V. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

5.1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników obsługi. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.

5.2. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

5.3. Nauczyciel ma obowiązek:

- troszczyć się o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,

- w sposób przemyślany i efektywny prowadzić zajęcia z dziećmi,

- dbać o sprzęt i pomoce naukowe i wykorzystywać je w pracy,

- wspierać rozwój psychomotoryczny uczniów, rozwijać ich uzdolnienia i zainteresowania,

- systematycznie i bezstronnie oceniać pracę uczniów,

- sprawiedliwie i życzliwie traktować wszystkich uczniów,

- opiekować się przydzieloną pracownią, wzbogacać jej wystrój i wyposażenie,

- doskonalić umiejętności dydaktyczne i zakres wiedzy merytorycznej.

5.4. Zadaniem wychowawcy klasy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

- tworzenie warunków wspomagających rozwój osobowości dzieci, proces uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,

- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,

- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

5.5. Wychowawca realizując zadania określone powyżej ma obowiązek:

- otaczać indywidualną opieką każdego wychowanka,

- planować i organizować wspólnie z uczniami i rodzicami:

a/ różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,

b/ treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasy,

- współdziałać z nauczycielami uczącymi w powierzonej mu klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna pomoc i opieka /dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak również mających trudności w nauce/,

- utrzymywać kontakty z rodzicami uczniów w celu:

a/ poznania i ustalenia potrzeb dzieci,

b/ udzielania pomocy rodzicom w działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymania od rodziców pomocy w swoich działaniach,

c/ włączenia ich do pomocy w realizacji zamierzeń klasy i szkoły,

- współpracować ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i zainteresowań oraz uzdolnień uczniów.

5.6. Wychowawca utrzymuje kontakty z rodzicami przez organizowanie spotkań w klasie oraz spotkania indywidualne w szkole i w domu rodzinnym ucznia. Raz w roku /w miarę potrzeby częściej/ wychowawca powinien odwiedzić wychowanka w jego domu rodzinnym.

5.7. Nauczyciele i wychowawcy mają prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ośrodków doskonalenia nauczycieli, Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Augustowie oraz bibliotek publicznych. Na wniosek nauczyciela /wychowawcy/ doradca metodyczny ma obowiązek udzielić mu pomocy w zakresie i formie ustalonej wspólnie.

5.8. Dyrektor szkoły ma obowiązek wyposażyć nauczyciela w niezbędne programy i podręczniki oraz powinien zapewnić zestaw podstawowych pomocy naukowych do realizacji programu nauczania.

5.9. Sprawy wynagradzania nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz ich odpowiedzialność służbową i dyscyplinarną określają odrębne przepisy.

5.10. Nauczycielom wyróżniającym się w pracy dydaktyczno-wychowawczej może być przyznany dodatek motywacyjny w wysokości do 20 % wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek ten przyznaje dyrektor szkoły na rok szkolny lub okres krótszy po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i związków zawodowych działających w szkole uwzględniając następujące kryteria:

- osiągane efekty pracy dydaktyczno-wychowawczej,

- wyniki uczniów w konkursach przedmiotowych, przeglądach, zawodach,

- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów,

- działalność innowacyjna nauczycieli,

- upowszechnianie własnych osiągnięć,

- znajomość potrzeb uczniów,

- udział w organizacji imprez szkolnych,

- zaangażowanie i umiejętność współpracy z rodzicami,

- doskonalenie warsztatu pracy,

- doskonalenie wiedzy metodycznej i merytorycznej,

- działalność społeczna w dziedzinie oświaty /pomoc koleżeńska, opieka nad szkolnymi organizacjami, prowadzenie społecznie zajęć pozalekcyjnych itp./.

5.11. Nauczyciel może być wyróżniany i nagradzany za dobrą pracę także w oparciu o odrębne przepisy.

5.12. Zadaniem pracowników obsługi jest utrzymanie pomieszczeń i urządzeń szkolnych w należytym stanie technicznym i higienicznym, dbanie o ład i porządek oraz zabezpieczenie mienia szkolnego przed zniszczeniem i kradzieżą. Szczegółowe zadania zawierają przydziały czynności opracowywane przez dyrektora dla poszczególnych stanowisk pracy.

5.13. Zasady wynagradzania pracowników obsługi określają odrębne przepisy.

5. 14. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalanie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.

5. 15 Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu.

VI. UCZNIOWIE I RODZICE

6.1.Do szkoły mogą uczęszczać dzieci od 7, ale nie wcześniej niż od 6 roku życia.

6.2. W oddziale przedszkolnym realizują obowiązek szkolny dzieci w wieku 6 lat. Na wniosek rodziców nauczycielka oddziału przedszkolnego w porozumieniu z dyrektorem szkoły może przyjąć do oddziału dzieci młodsze.

6.3. Ucznia obowiązuje w szkole strój dowolny z zachowaniem zasad czystości, skromności i umiaru.

6.4. Jeżeli uczeń nie jest przygotowany do lekcji, winien na początku lekcji poinformować o tym nauczyciela i podać przyczyny, a braki uzupełnić na następną lekcję.

6.5. Jeżeli uczeń napotyka trudności w nauce, zwraca się do nauczyciela przedmiotu, który sprawia mu problemy. Nauczyciel ma obowiązek pomóc uczniowi pokonać te trudności.

6.6. Każdy uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną z samodzielnej pracy lub wypowiedzi ustnej, może tę ocenę poprawić. Formę i termin poprawy ustala z nauczycielem przedmiotu. Termin poprawy nie powinien przekraczać 1 miesiąca od daty otrzymania oceny.

6.7. W przypadku nieobecności w klasie ponad połowy uczniów pozostali uczniowie nie opracowują nowych tematów, lecz powtarzają materiał programowy lub wykonują inne prace.

6.8. Nauczyciele i uczniowie powinni przestrzegać czasu trwania lekcji. Przerwę międzylekcyjną uczniowie wykorzystują na wypoczynek.

6.9. Uczniowie mają prawo korzystać z pomieszczeń, sprzętu szkolnego i pomocy naukowych w sposób uzgodniony z osobą odpowiedzialną materialnie za daną część majątku szkolnego.

6.10. Uczniowie mogą wpływać na życie szkoły poprzez swych przedstawicieli w samorządzie uczniowskim oraz działalność w organizacjach szkolnych. Przynależność do organizacji szkolnych jest dobrowolna.

6.11. Uczniowie mogą zaczynać i kończyć zajęcia szkolne modlitwą.

6.12. Przekonania światopoglądowe i religijne uczniów powinny być wyrażane w formie nie naruszającej dobra innych osób. Działalność szkoły zmierza do kształtowania tolerancji wobec osób o innym światopoglądzie.

6.13. Szkoła może udzielić pomocy materialnej uczniom, którzy znajdują się w trudnej sytuacji, jeżeli posiada środki na ten cel. W ramach takiej pomocy szkoła może wyposażyć ucznia w podręczniki, przybory szkolne, zwolnić od opłat np. za dożywianie, zakupić ubranie, żywność lub udzielić zapomogi pieniężnej. Decyzję o przyznaniu pomocy podejmuje dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy, organizacji szkolnej, organu szkoły lub rodziców.

6.14. Zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych oraz zachowania uczniów określa regulamin oceniania i klasyfikacji uczniów stanowiący załącznik do niniejszego statutu.

6.15. Uczeń ma obowiązek przestrzegać postanowienia zawarte w statucie szkoły, a zwłaszcza:

- systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych,

- przestrzegać zasad kultury współżycia w stosunku do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,

- dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,

- dbać o własne życie, zdrowie i higienę.

6.16. Uczeń, który otrzymał na świadectwie szkolnym średnią ocen minimum 4,5 oraz wzorowe zachowanie, powinien być nagrodzony nagrodą książkową. Uczeń kl. IV - VI, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ocen minimum 4,75 oraz dobre zachowanie, otrzymuje świadectwo szkolne z wyróżnieniem.

6.17. Wybitne osiągnięcia ucznia w konkursach lub zawodach powinny być odnotowane na świadectwie szkolnym. Osiągnięcia na szczeblu szkoły lub gminy mogą być nagradzane dyplomem, nagrodą książkową lub nagrodą rzeczową.

6.18. Osiągnięcia uczniów mogą być także nagradzane wyróżnieniem /pochwałą/ wychowawcy klasy, dyrektora szkoły na szkolnym apelu lub listem pochwalnym do rodziców.

6.19. Na wniosek wychowawcy klasy I - III uczeń wyróżniający się w nauce i zachowaniu w danym semestrze, może być wyróżniony przez radę pedagogiczną odznaką "wzorowy uczeń", którą ma prawo nosić przez następny okres roku szkolnego.

6.20. Złe zachowanie ucznia może być ukarane naganą wychowawcy klasy, naganą dyrektora szkoły na apelu szkolnym lub tylko w obecności ucznia, wychowawcy albo rodziców.

6.21. Lekceważenie obowiązków szkolnych i mniejsze przewinienia karze wychowawca klasy upomnieniem ustnym.

6.22. W przypadku poważniejszych wykroczeń wychowawca zawiadamia dyrektora szkoły oraz rodziców ucznia i wspólnie ustalają oni rodzaj kary.

6.23. Jeżeli uczeń lub jego rodzice nie zgadzają się z ustaloną karą, mogą odwołać się niezwłocznie do rady pedagogicznej, która rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni. Decyzja rady pedagogicznej jest ostateczna.

6.24. Szkoła informuje rodziców ucznia o przyznanej nagrodzie lub wymierzonej karze.

6.25. W szczególnych przypadkach podyktowanych względami wychowawczymi, gdy dalszy pobyt ucznia w szkole uniemożliwia lub znacznie utrudnia realizację zadań wychowawczych szkoły, rada pedagogiczna może wnioskować o przeniesienie ucznia do innej szkoły. Dyrektor zwraca się wówczas do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły.

6.26. Rodzice mają obowiązek:

- regularnie posyłać dziecko na zajęcia szkolne,

- zapewnić dziecku podręczniki i inne materiały potrzebne do zajęć w szkole,

- umożliwić dziecku wykonanie zadań domowych zleconych przez nauczycieli i przygotowanie się do lekcji,

- współdziałać ze szkołą w wychowaniu dziecka,

- uczestniczyć w zebraniach rodziców.

6.27. Rodzice mają prawo znać zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze klasy i szkoły. Na pierwszym spotkaniu z rodzicami w danym roku szkolnym wychowawcy informują rodziców o zamierzeniach klasy, a dyrektor o zamierzeniach szkoły.

6.28. Rodzice mają prawo znać przepisy dotyczące funkcjonowania szkoły, w szczególności przepisy dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. Dyrektor szkoły zapoznaje rodziców z nowymi przepisami prawnymi z zakresu oświaty na ogólnych zebraniach rodziców. Udostępnia statut szkoły, regulaminy szkolne oraz inne przepisy na życzenie każdego z rodziców.

6.29. Rodzice mogą uzyskać rzetelną informację na temat ocen, zachowania, postępów w nauce oraz przyczyn trudności swoich dzieci kontaktując się osobiście, telefonicznie lub listownie z wychowawcą lub nauczycielem przedmiotu w czasie przerw międzylekcyjnych lub po zajęciach. Wychowawcy informują rodziców o godzinach przyjęć na spotkaniach z rodzicami.

6.30. Informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci udzielają rodzicom wychowawcy, a także Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Augustowie.

VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

7.1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

7.2. Szkoła posiada własny sztandar, pieśń oraz ceremoniał szkolny.

7.3. Szkoła w każdym roku uroczyście obchodzi Dzień Edukacji Narodowej.

W tym dniu uczniowie wyrażają swój szacunek dla nauczycieli, wychowawców i pracowników obsługi. Uroczystość przygotowują uczniowie i rodzice.

7.4. Szkoła w każdym roku uroczyście obchodzi Dzień Dziecka. Program tej uroczystości ustalają uczniowie, a realizują nauczyciele, rodzice i organizacje szkolne.

7.5. Stałą coroczną uroczystością w szkole jest przyjęcie uczniów klasy I do społeczności szkolnej. Uroczystość ta powinna odbywać się corocznie w miesiącu wrześniu.

7.6. Raz w roku dyrektor szkoły powierza "rządy" w szkole przedstawicielom uczniów. Datę tego dnia ustala samorząd uczniowski i podaje do wiadomości z tygodniowym wyprzedzeniem.

7.7. Corocznie powinno odbywać się w szkole uroczyste pożegnanie absolwentów szkoły. Zegnają ich uczniowie, nauczyciele, wychowawcy, rodzice i organizacje szkolne. W tym dniu absolwenci otrzymują świadectwa ukończenia szkoły, nagrody i wyróżnienia.

7.8. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację swej działalności zgodnie z odrębnymi przepisami.

7.9. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

7.10. Obsługę finansowo - księgową szkoły prowadzi Zespół Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów.

7.11. Zmiany w statucie szkoły uchwala rada szkoły z własnej inicjatywy lub na wniosek innego organu szkoły. Zmiany nie mogą być sprzeczne z obowiązującymi aktami prawnymi.

7.12. Sprawy nie unormowane w niniejszym statucie i przepisach szczegółowych reguluje dyrektor szkoły w formie zarządzeń.

7.13. Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

Metryka strony

Udostępniający: Szkoła Podstawowa im. Sybiraków w Netcie

Wytwarzający/odpowiadający: Irena Bagińska

Wprowadzający: Irena Bagińska

Data wprowadzenia: 2006-05-15

Data modyfikacji: 2006-05-15

Opublikował: Irena Bagińska

Data publikacji: 2006-05-15